Ravintotottumuksiin, pukeutumiseen, kuluttamiseen tai asumiseen liittyviä ilmiöitä seuratessa voi todeta, että nykyajan ihmisten päätöksiin vaikuttaa yhä enemmän vastuullisuus ympäröivästä yhteiskunnasta.
Fokus on menossa pintaliidosta pinnan alle. Kun ennen keskityttiin siihen, miltä asiat näyttävät, nyt keskitytään siihen, miten ne tuotetaan. Ovatko materiaalit aitoja, kestäviä ja vastuullisesti – sekä mielellään lähellä – tuotettuja? Mennään asioiden ytimeen, elämän alkulähteille ja luonnonmukaisuuteen.
Moni meistä pyrkii ostamaan lähiruokaa, suosii kotimaisia tuotteita ja kotimaista designia. Omilla ratkaisuilla halutaan vaikuttaa hiilijalanjäljen suuruuteen ja tietoa janotaan lisää – halutaan esimerkiksi tietää, montako prosenttia energiasta on oikeasti tuotettu fossiilisten polttoaineiden avulla? Energia-asioissakaan ei enää riitä yleispätevä ilmoitus, vaan halutaan tietää todelliset faktat.
Uusiutuvaa energiaa hyödyntävä lämmitysratkaisu on yksi merkittävimmistä tekijöistä, jolla yksittäinen ihminen tai yritys voi pienentää hiilijalanjälkeään ja osoittaa vastuullisuuttaan.
Lämmityksestä puhuttaessa ilmiö näkyy siinä, että esimerkiksi fossiilisesti tuotetusta öljystä halutaan eroon ja sähkön kulutusta pyritään pienentämään. Ekologisuus, energiatehokkuus ja ympäristöystävällisyys nostavat vahvasti päätään.
Myös yritykset haluavat välittää eettisen viestin tai brändimielikuvan asiakkaille ja kuluttajille.
Tosielämässä uusiutuvaa energiaa hyödyntävä lämmitysratkaisu on yksi merkittävimmistä tekijöistä, jolla yritys voi pienentää hiilijalanjälkeään ja brändäytyä vastuulliseksi toimijaksi.
Tämä näkyy jo useilla eri tavoilla:
- Yhä useampi yritys vuokraa toimi- tai liiketilaa vain vihreällä sertifikaatilla varustetuista kiinteistöistä.
- Keski-Euroopassa suurin osa kuluttajista vaatii jo valmistavan teollisuuden yrityksiltä tietoa hiilijalanjäljen suuruudesta ja valinta päätyy yleensä ympäristötietoisimpaan palveluntarjoajaan.
- Espooseen on nousemassa Euroopan suurin maalämmöllä lämpiävä kauppakeskus – ja samalla maailman suurin liiketilakiinteistön yhteyteen toteutettu maalämpölaitos, jossa lämpöpumppulaitoksen rakennuttaja myy kauppakeskukselle sen tarvitseman energian. Tämä kertoo siitä, että myös suurkiinteistöjen omistajien ja sijoittajien laskelmissa ekologinen lämpöpumppujärjestelmän on todettu yhdeksi kustannustehokkaimmista lämmitysratkaisuista.
Myös Suomen hallitus kannustaa vastuullisuuteen ja taistelee vahvasti sen puolesta. Valtio on sitoutunut vähentämään kasvihuonepäästöjä 39 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Kannustan sinua tekemään myös lämmityksen osalta vastuullisia päätöksiä – se tuottaa asumisen iloa! 🙂